چگونه گردش خون را در پاها افزایش دهیم؟ 5 راه افزایش گردش خون در پاها

افزایش گردش خون در پاها

بهترین راه ها برای افزایش گردش خون در پاها چیست؟

سالمندان به دلیل عوامل متعددی مانند بی‌تحرکی بیشتر، ضخیم شدن آئورت و کاهش حساسیت در گیرنده‌های فشار، از گردش خون ضعیف در پاها رنج می‌برند. آترواسکلروز یکی از شایع‌ترین دلایل گردش خون ضعیف است که در اثر سخت شدن شریان‌ها ایجاد می‌شود. همچنین سبک زندگی و یا استعمال دخانیات نیز منجر به بوجود آمدن این عارضه می‌شود. در این مقاله به اهمیت داشتن جریان خون مناسب در پاها، عواملی که سبب افزایش این جریان و هرآنچه که در بوجود آمدن و درمان آن موثر است خواهیم پرداخت.

علائم گردش خون ضعیف در پاها

 

علائمی که نشان می دهد پاهایتان گردش خون خوبی ندارد!

اگر شما یا یکی از عزیزانتان با گردش خون ضعیف روبرو هستید، یکی از اولین علائمی که ممکن است متوجه آن شوید سردی در قسمت زانو و ساق پا و مچ پاها است. اندام‌های سرد حس ناخوشایندی را در بدن ایجاد می کنند، اما گردش خون ضعیف ممکن است نشانه یک بیماری زمینه‌ای جدی‌تر نیز باشد. سایر علائمی که نشان دهنده جریان خون پایین در پاهاست عبارتند از:

  •       رگ ها و شریان های متورم (وریدهای واریسی یا “عنکبوتی”)
  •       سنگینی در ساق پاها و مچ پاها
  •       تغییر رنگ پوست
  •       ساق پاها و مچ پاهای متورم
  •       پوست شکافته
  •       زخم‌ها
  •       درد یا ناراحتی لگن
  •       ساق پاها و مچ پاهای بی‌قرار
  •       بی‌حسی و گزگز
  •       پا درد
  •       عدم رشد مو در ساق پاها و مچ پاها
  •       ناخن‌های پا خیلی کند رشد می‌کنند یا رشد نمی‌کنند

در حالی که عوامل خاصی مانند سن و شرایط آب و هوایی می‌توانند بر گردش خون تأثیر بگذارند، توصیه می‌کنیم در صورت مشاهده هر یک از این علائم با یک پزشک عروق مشورت کنید، زیرا مشکلات گردش خون درمان نشده به طور بالقوه می‌تواند منجر به بیماری‌های تهدید کننده زندگی شود.

چرا وجود جریان خون متعادل در پاها بسیار مهم است؟

جریان خون سالم و کارآمد باعث می‌شود که هر اندام در بدن به درستی کار کند. این به سلامت قلب کمک می‌کند، زخم‌ها را سریع تر بهبود می‌بخشد، مغز را تیز نگه می‌دارد و حتی به رنگ پوست شما درخشندگی سالمی می‌بخشد. هنگامی که گردش خون در پاها به خطر بیفتد، می‌تواند منجر به درد پا، تورم، واریس و موارد دیگر شود. از طرفی، گردش خون خوب در پاها به بافت‌ها اجازه می‌دهد مواد مغذی را دریافت کنند، مواد زائد را از بین ببرند و یک عملکرد ضروری برای سلامت و قدرت طولانی‌مدت پا است.

مواد غذایی موثر برای بهبود گردش خون در پاها

مواد غذایی که گردش خون را در پاها بهبود می‌بخشد

همیشه تغذیه در تمام بیماری‌ها نقش بسزایی داشته است و نقش تغذیه سالم و مصرف خوراکی‌هایی که به گردش خون در پاها کمک کنند نیز بسیار حائز اهمیت است؛ در ادامه به توضیح چند خوراکی مهم در افزایش گردش خون در پاها خواهیم پرداخت:

  1.       فلفل هندی: فلفل که طعم تند خود را از یک ماده شیمیایی گیاهی به نام کپسایسین می‌گیرد. کپسایسین با کاهش فشار خون و تحریک آزادسازی اکسید نیتریک و سایر گشادکننده‌های عروق یا ترکیباتی که به گسترش عروق خونی پاهای شما کمک می‌کنند، جریان خون را به بافت‌ها افزایش می‌دهد.
  2.     انار: انار میوه‌ای آبدار و شیرینی است که به ویژه منبع قابل اعتماد آنتی اکسیدان های پلی فنل و نیترات است که گشادکننده عروق قوی هستند و در گردش خون در پاها نیز مفید است. مصرف انار جریان خون و اکسیژن رسانی به بافت عضلانی را بهبود می‌بخشد، به ویژه در افراد فعال و کسانی که ورزش می‌کنند.
  3.     پیازها: پیاز منبعی عالی از آنتی اکسیدان‌های فلاونوئیدی است که با کمک به گشاد شدن شریان‌ها و رگ‌ها در پاها هنگام افزایش جریان خون به سلامت قلب کمک می‌کند. پیاز همچنین دارای خواص ضد‌التهابی است که می‌تواند جریان خون و سلامت قلب را با کاهش التهاب در رگ‌ها و شریان‌ها تقویت کند.
  4.     دارچین: دارچین یک ادویه گرم است که فواید زیادی برای سلامتی دارد، از جمله افزایش جریان خون در پاها.
  5.     سیر: سیر به دلیل تأثیر مفید آن بر گردش خون و سلامت قلب و گردش خون در پاها شناخته شده است. سیر به خاطر ترکیبات گوگردی، که شامل آلیسین است، می‌تواند جریان خون بافت منبع قابل اعتماد را افزایش دهد و با شل کردن رگ‌های خونی، فشار خون را کاهش دهد.
  6.     ماهی چرب: ماهی‌های چرب مانند سالمون و ماهی خال مخالی منابع عالی اسیدهای چرب امگا‌3 هستند. این چربی‌ها برای گردش خون پاها مفید هستند، زیرا باعث آزاد شدن اکسید نیتریک می‌شوند که رگ‌های خونی شما را گشاد می‌کند و جریان خون را در پاه افزایش می‌دهد. چربی‌های امگا‌3 همچنین به جلوگیری از تجمع پلاکت‌ها در خون شما کمک می‌کنند، فرآیندی که می‌تواند منجر به تشکیل لخته خون شود. علاوه بر این، مصرف حداقل 2-3 گرم در روز اسیدهای چرب امگا 3 به کاهش فشار خون سیستولیک و دیاستولیک کمک می‌کند. دوزهای بالاتر ممکن است به افرادی که بیشتر در معرض ابتلا به مشکلات قلبی دارند کمک کند.
  7.     چغندر: بسیاری از ورزشکاران برای کمک به بهبود عملکرد، آب چغندر یا پودر چغندر را مصرف می‌کنند. چغندر سرشار از نیترات است که بدن شما آن را به اکسید نیتریک تبدیل می‌کند. اکسید نیتریک رگ‌های خونی منبع مطمئن را شل می‌کند و جریان خون را به بافت عضلانی افزایش می‌دهد.

بهبود گردش خون در پاها با ورزش

حرکات ورزشی برای افزایش گردش خون در پاها

راه‌هایی برای بهبود گردش خون در پاهای شما وجود دارد، صرف نظر از سطح فعالیت شما، حتی اگر در رختخواب دراز کشیده باشید. ما به حرکات خاصی که مفید هستند و شامل نکات غیر ورزشی برای کمک به گردش خون پا هستند اشاره می‌کنیم:

  1.       پیاده‌روی: هر مقدار پیاده روی مهمترین توصیه برای بهبود گردش خون است. همیشه از پیاده‌روی کوتاه مدت شروع کنید، حتی 5 دقیقه در روز می‌تواند تاثیرگذار باشد. اگر می‌توانید کارهای بیشتری انجام دهید، زمان یا سرعت خود را به تدریج افزایش دهید. حتی افزایش اندک در مدت زمان پیاده‌روی روزانه می‌تواند مزایایی داشته باشد.
  2.     پمپاژ مچ پا: به پشت دراز بکشید و پاهای خود را مستقیماً به جلو بکشید، پای خود را خم کنید تا انگشتان پا را 10 بار به سمت بالا حرکت دهید. می‌توانید این کار را یک پا یا هر دو با هم انجام دهید. پمپاژ مچ پا را حداقل هر ساعت یک بار تکرار کنید.
  3.     خم کردن زانو: به پشت دراز بکشید و پاهای خود را مستقیماً به جلو ببرید، یک زانو را به سمت قفسه سینه به سمت بالا حرکت دهید و به سمت پایین برگردید. این حرکت را 10 بار تکرار کنید. با پای دیگر خود هم انجام دهید. هر ساعت یک بار تکرار کنید.
  4.   بلند کردن پا: به پشت دراز بکشید و پاهایتان را صاف به جلو بکشید، یک زانو را خم کنید در حالی که پای خود را صاف نگه دارید. پای دیگر را صاف و «قفل» نگه دارید، آن را بالا بیاورید تا زانوهایتان در همان سطح قرار گیرند. با یک حرکت کنترل شده پا را به آرامی پایین بیاورید.

نکات غیر ورزشی برای بهبود گردش خون در پاها

گاهی تنها داشتن یک سبک زندگی سالم می‌تواند در سرزنده و سالم نگه داشتن بدن شما نقش بسزایی داشته باشد. رعایت مواردی مثل: ترک سیگار، مصرف آب و هیدراته نگه داشتن بدن، مصرف چایی خصوصا چای سبز، داشتن یک رژیم غذایی متعادل، ماساژ، دوش گرفتن و حمام سونا بسیار در بالا بردن جریان خون در پاهای شما موثر است.

گردش خون ضعیف در پا باعث چه بیماری هایی میشود؟

 

بیماری‌هایی که بر اثر گردش خون ضعیف در پاها بوجود می آید

عارضه گردش پایین خون در پاها مثل هر بیماری دیگری می‌تواند منجر به بوجود آمدن بیماری‌های جدی‌تری شود که ممکن است خیلی خطرناک و جبران ناپذیر باشد. از انواع این بیماری‌های می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  •       واریس
  •       بیماری شریان محیطی
  •       لخته شدن خون
  •       دیابت
  •       چاقی
  •       بیماری رینود

 

ما در سیمرغ دارو عطار به توضیح عارضه گردش خون پایین در پاها پرداختیم، علل بوجود آمدن آن را توضیح دادیم و خوراکی‌ها و ورزش‌هایی را برای بالا بردن جریان خون در این قسم مهم از بدن نام بردیم و همچنین تاکید کردیم که اصلاح سبک در این امر بسیار مهم است و در نهایت بیماری‌هایی را که بر اثر گردش پایین خون در پاها بوجود می‌آیند، نام بردیم. از لطف و همراهی شما سپاسگزاریم.

4/5 - (5 امتیاز)

4 thoughts on “چگونه گردش خون را در پاها افزایش دهیم؟ 5 راه افزایش گردش خون در پاها

  1. مهدی ف says:

    سلام اکثر مواردی که ذکر شده بود صحیح هستین ناراحتی قلبی دارم وهم هر دو پایم رگهای متورم دارد واز زمانی که پنجه پای راستم را از دست دادم به این موارد دچار شدم وحرکت کم شده ودر ۳ سال اخیر نیزمشکلزود انزالی وغیره رادار شدم وهنوز درگیر می‌باشم ودنبال راه حل هستم ضمنآ من۶۳ سال دارم وظاهرانگذاشتم افت کنم اما باطنا این وضعیت را دارم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *