صفر تا صد پیش یائسگی و درمان آسان

صفر تا صد پیش یائسگی و درمان آن

پیش یائسگی، یکی از مراحلی است که معمولا خانم‌ها از وقوع آن نگران هستند؛ زیرا در این دوران بدن زنان دچار تغییرات فیزیولوژیکی و هورمونی می شود و دارای علائم ناراحت کننده ای همچون خشکی و سوزش ناحیه تناسلی، تغییرات در خواب و خلق و خو و کاهش میل جنسی است. اما از آنجایی که یک مرحله طبیعی است، باید به سلامت جسمانی و روحی خود توجه کنید و علائم پیش یائسگی را بپذیرید. در این مقاله قصد داریم پیش یائسگی را به طور کامل به شما معرفی کنیم و راه به تعویق انداختن آن را برای شما شرح دهیم.

پیش یائسگی چیست؟

پیش یائسگی شروعی است برای دوران یائسگی که در آن تغییرات هورمونی و فیزیولوژیکی در بدن زنان رخ می دهد؛ معمولا این دوران در سنین 40 تا 50 سالگی آغاز می شود. اما خوب است بدانید در برخی افراد یائسگی از سنین پایین تر مانند دهه 20 سالگی رخ می دهد که به آن یائسگی زودرس می‌گوییم. در این دوران ، سطح استروژن، هورمون کلیدی زنانه، شروع به کاهش می کند و با علائمی همچون گرگرفتگی یا پریودهای نامنظم همراه است. پیش یائسگی می تواند سال ها طول بکشد، زمانی که 12 ماه کامل را بدون پریود بگذرانید، به این معنا است که یائسگی شما شروع شده است.

اگر شما دچار پیش یائسگی شده‌اید، می‌توانید برای کنترل یا بهبود علائم این دوران، از قرص مکمل کالمرز سوی پلاس استفاده کنید. این دارو عوارض جانبی ندارد پس با خیال راحت آن را مصرف کنید. 

چرا پیش یائسگی اتفاق می افتد؟

یکی از پرتکرارترین سوالات خانم‌ها از پزشک متخصص زنان این است که چرا پیش یائسگی اتفاق میفتد، بهتر است بدانید، این طبیعت بدن شما است، چه بخواهید چه نخواهید، این مرحله را باید بگذرانید؛ با افزایش سن، تخمدان‌های شما شروع به تولید استروژن کمتری می‌کنند تا آزادسازی کامل تخمک را متوقف کنند. با تغییر میزان تولید هورمون‌های استروژن و پروژسترون که در تنظیم دوره قاعدگی، حفظ سلامت استخوان و قلب تاثیر دارند، خلق و خوی افراد نیز به طور قابل توجهی تغییر خواهد کرد. اولین علامت یائسگی، در دوران پیش یائسگی دیده می شود و در نهایت، بدن شما در حال آماده پذیرش دوران یائسگی می شود، به طوری که فرد توانایی باردار شدن را از دست میدهد. این یک پیشرفت طبیعی در چرخه تولید مثل یک زن است.

آشنایی با علائم پیش یائسگی

بدن شما از دوران بلوغ استروژن تولید می کند؛ هنگامی که سطح استروژن شما شروع به کاهش می کند، بدن شما باید با تغییرات هورمونی سازگار شود. پس علائم پیش از یائسگی نشانه این تغییرات است.

علائم پیش از یائسگی چیست؟ به طور کلی، اولین علامت قبل از یائسگی، پریودهای نامنظم است. اکثر مردم از داشتن چرخه های قاعدگی نسبتاً قابل پیش بینی به چرخه های غیرقابل پیش بینی می روند؛ همچنین بسیاری از مردم شایع ترین علائم یائسگی مانند گرگرفتگی و خشکی واژن (آتروفی واژن) را نسبتاً در اوایل انتقال یائسگی تجربه می کنند.

پیش یائسگی (که به آن انتقال یائسگی نیز گفته می شود) زمانی است که بدن شما شروع به وارد شدن به دوران یائسگی می کند. در طی این انتقال، تخمدان‌های شما شروع به تولید هورمون‌های کمتری می‌کنند که باعث می‌شود چرخه قاعدگی شما نامنظم یا غیر قابل پیش بینی شود. در این زمان، بدن شما به سمت ناباروری می رود.

بهتر است بدانید علائم در بدن هر شخص متفاوت است؛ اما به طور کلی عبارتند از:

  •  پریودهای نامنظم یا سیکل های غیر قابل پیش بینی
  • دوره هایی که سنگین تر یا سبک تر از حد معمول هستند
  • گرگرفتگی (احساس گرمای ناگهانی که در بدن شما پخش می شود)
  • خشکی واژن و ناراحتی در حین رابطه جنسی
  • تکرر ادرار
  • مشکلات خواب (بی خوابی)
  • تغییرات خلق و خوی مانند تحریک پذیری، افسردگی یا نوسانات خلقی

مدت زمانی که شما علائم پیش از یائسگی را دارید می تواند بین چند ماه تا چندین سال متفاوت باشد. کاهش استروژن همچنین می تواند منجر به نازک شدن استخوان یا تغییر سطح کلسترول خون شود. با معاینات منظم توسط متخصص زنان با ماما می توانید سلامت خود را کنترل کنید.

✔ نکته مهمی که بهتر است در نظر داشته باشید این است که برخی از افراد از ابتدا پریودی‌های نامنظم داشته اند و زمان پریودی دچار گرگرفتگی، مشکلات خواب و تغییر خلق و خو می شوند؛ بنابراین به همه افرادی که چنین نشانه‌هایی دارند، نمی توانید برچسب یائسگی بزنید و بهتر است با یک پزشک متخصص مشورت کنید.

علت پیش یائسگی و یائسگی زودرس

مدت زمان فرایند پیش یائسگی

پیش یائسگی ممکن است از اواسط دهه 30 زندگی یا اواخر 50 سالگی شروع شود؛ برخی از افراد فقط برای مدت کوتاهی در دوران پیش یائسگی هستند، اما برای بسیاری، چهار تا هشت سال طول می کشد. اصطلاح پیش یائسگی به سادگی زمانی را توصیف می کند که چرخه های قاعدگی شما دیگر قابل پیش بینی نیستند. نشانه های پیش یائسگی نشان دهنده شروع این دوران می باشد.

یائسگی معمولاً در اواسط دهه 40 شروع می شود، اما می تواند زودتر شروع شود. یائسگی کامل قبل از 40 سالگی را یائسگی زودرس می گویند. برخی از شرایط یا درمان های پزشکی باعث یائسگی زودرس می‌شوند. اگر هیچ دلیل پزشکی یا جراحی برای یائسگی زودرس وجود نداشته باشد، به آن نارسایی اولیه تخمدان می گویند.

تغییرات هورمونی در دوران پیش یائسگی چیست؟

تغییرات هورمونی که در دوران پیش یائسگی تجربه می کنید، بیشتر ناشی از کاهش سطح استروژن است؛ تخمدان‌های نقش تولید استروژن را دارند که این هورمون‌ها وظیفه مهمی در حفظ سیستم تولید مثل دارد. هنگامی که وارد دوران پیش یائسگی می شوید، سطح استروژن شما شروع به کاهش می کند. با کاهش استروژن، تعادل با پروژسترون، هورمون دیگری که توسط تخمدان‌ها تولید می شود، از بین می رود. این دو هورمون با هم مسئول تخمک گذاری و قاعدگی هستند. نوسان سطح هورمونی در دوران پیش یائسگی طبیعی است.

هنگامی که به یائسگی می‌رسید، بدن شما به میزان بسیار ناچیزی استروژن تولید می‌کند که تخمدان شما دیگر تخمک آزاد نمی‌کند. در این مرحله، پریودتان متوقف می‌شود.

چگونگی درمان پیش یائسگی

بهتر است بدانید، هیچ درمانی برای توقف پیش از یائسگی وجود ندارد؛ همانطور که گفتیم پیش یائسگی بخش طبیعی از زندگی است. “درمان” برای پیش یائسگی زمانی اتفاق می‌افتد که قاعدگی شما متوقف می‌شود و وارد یائسگی می‌شوید.

رژیم غذایی دوران یائسگی می تواند در بهبود علائم شما موثر باشد؛ اما پزشک ممکن است برای کمک به کاهش علائم، راهکارهایی را توصیه کنند که به کنترل علائم و کاهش آن ها کمک کند:

  • داروهای ضد افسردگی: این داروها به نوسانات خلقی یا افسردگی کمک می کنند.
  • قرص های ضد بارداری: این داروها سطح هورمون شما را تثبیت می کنند و معمولا علائم را تسکین می دهند.
  • استروژن درمانی: این درمان باعث تثبیت سطح استروژن می شود. ممکن است استروژن درمانی را به صورت کرم، ژل، چسب یا قرص قابل بلعیدن مصرف کنید.
  •  گاباپنتین: این دارو یک داروی تشنج است، اما به عنوان یک داروی موثر می تواند گرگرفتگی را برای برخی از زنان تسکین می دهد.
  • کرم های واژینال: این کرم ها می توانند با تجویز و یا بدون تجویز نسخه پزشک استفاده شوند و درد هنگام رابطه جنسی را کاهش دهند.

پزشک در مورد خطرات و مزایای درمان پیش از یائسگی می تواند به خوبی شما را راهنمایی کند و بهترین گزینه را بر اساس نیاز شما توصیه کند. برخی تغییرات سبک زندگی مانند: داشتن یک رژیم غذایی سالم، ورزش سبک و پرهیز از غذاها یا فعالیت هایی که باعث گرگرفتگی می شوند نیز می توانند کمک کننده باشند. همانطور که در ابتدای مطلب گفتیم، می توانید از مکمل کالمزر سوی پلاس که یک مکمل کلسیم می باشد استفاده کنید. این دارو از پر طرفدار ترین دارو های سیمرغ دارو عطار می باشد. 

پیش یائسگی و یائسگی زودرس و درمان آن با مکمل ها

خوب است بدانید، یکی دیگر از راه‌های کنترل و کاهش علائم پیش از یائسگی مصرف مکمل‌های غذایی است؛ این مکمل‌ها سرشار از مواد مغذی هستند و می توانند علائم را تا حدی کنترل کنند و سلامت جسمی و روحی شما را تضمین کنند؛ برای خرید مکمل‌های غذایی، می توانید آن را از شرکت معتبر سیمرغ دارو تهیه کنید؛ برای کسب اطلاعات بیشتر به صفحه محصولات سیمرغ دارو عطار مراجعه کنید.

نکاتی برای بهتر گذراندن دوران پیش یائسگی و یائسگی

هورمون تراپی می تواند به تسکین برخی از علائم پیش از یائسگی کمک کند. به طور کلی، افرادی که ترجیح می دهند از هورمون درمانی استفاده کنند، آن را ظرف 10 سال پس از شروع علائم یائسگی شروع کرده و کمتر از پنج سال از آن استفاده کنند؛ چرا که کمبود استروژن و هورمون ها با افزایش خطر مشکلات قلبی و برخی از انواع سرطان سینه مرتبط هستند. همچنین شما می‌توانید علائم پیش از یائسگی را در خانه مدیریت کنید؛ برای تسکین علائم، می توانید:

  1. رژیم غذایی پر از میوه، سبزیجات، غلات کامل، پروتئین بدون چربی و چربی های سالم داشته باشید
  2.  انجام تمرینات باربری مانند پیاده روی، پیمایش کوهستان یا تمرین قدرتی
  3.  بهبود بهداشت خواب با اجتناب از صفحات نمایش مثل: موبایل، مانیتور کامپیوتر و انجام فعالیت‌های آرامبخش قبل از خواب
  4. کم کردن الکل و کافئین
  5. تمرین مدیتیشن یا سایر تکنیک های مدیریت استرس
  6. ترک سیگار
  7. در صورت لزوم وزن خود را کاهش دهید؛ کاهش وزن، گرگرفتگی و تعریق شبانه را کاهش می دهد و سطح انرژی شما را بهبود می بخشد.

آیا گرگرفتگی در دوران پریودی طبیعی است؟

 

به طور کلی، مرحله پیش از یائسگی، یک مرحله طبیعی است؛ بنابراین بهتر است به جای فرار از آن و افزایش سطح استرس خود، آن را بپذیرید و به دنبال راه‌هایی برای کنترل علائم آن باشید؛ در این صورت نه تنها علائم کنترل می شوند، بلکه سلامت جسمی شما نیز افزایش خواهد یافت.

شرکت سیمرغ دارو عطار، یکی از معتبرترین شرکت‌های دارویی است؛ این شرکت با ارائه انواع مکمل‌ها میتواند شما را در این زمینه یاری دهد و همراه شما باشد؛ برای کسب اطلاعات بیشتر درباره مکمل‌های دارویی، با کارشناسان ما تماس حاصل فرمایید.

در این مقاله هر آنچه که باید درباره پیش یائسگی بدانید را برای شما شرح دادیم؛ از اینکه تا انتهای این مقاله ما را همراهی کردید، صمیمانه سپاسگزاریم.

سوالات متداول

-پیش یائسگی چیست؟

پیش یائسگی شروعی است برای برای دوران یائسگی که در آن تغییرات هورمونی و فیزیولوژیکی در بدن زنان رخ می دهد.

-آیا پیش یائسگی یک بیماری است؟

خیر، یک مرحله طبیعی است که تمامی بانوان این مرحله را میگذرانند و وارد مرحله یائسگی می شوند؛ تغییرات خلق و خو و نامنظمی پریودی از علائمی هستند که در این مرحله برای برخی از بانوان آزاردهنده است.

-علائم پیش یائسگی چیست؟

پریودهای نامنظم، گرگرفتگی، خشکی واژن و ناراحتی در حین رابطه جنسی، تکرر ادرار، مشکلات خواب و…

-پیش یائسگی چگونه درمان می شود؟

“درمان” برای پیش یائسگی زمانی اتفاق می‌افتد که قاعدگی شما متوقف می‌شود و وارد یائسگی می‌شوید.

3.3/5 - (7 امتیاز)

16 thoughts on “صفر تا صد پیش یائسگی و درمان آسان

  1. یزدانی says:

    سلام،
    آیا در دوران پیش یائسگی علائم پریود شدن وجود داره؟
    مثل دل درد و کمر درد و یا درد در ناحیه سینه،در عین اینکه خونریزی وجود نداره،

  2. زهراادگی says:

    برای خستگی و دلزدگی از ادمای اطرافمون در این دوران باید چیکار کنیم؟ خیلی وقتا حوصله همسر و بچههامو ندارم

    • نوشین یزدان پناه says:

      این مورد میتونه یکی از علائم افسردگی باشه
      باید به پزشک مراجعه کنید و آزمایشاتی رو انجام بدین

    • نوشین یزدان پناه says:

      سلام نه لزوما
      باید اصلاح سبک داشته باشید و ببینین به چه ویتامین ها و مکمل هایی نیاز دارین

  3. تینا محیط آبادی says:

    یعنی استفاده از قرص ضد بارداری و داروهای افسردگی برای پیش یائسگی ضرر نداره؟

    • نوشین یزدان پناه says:

      درود
      بله
      بطور کلی یائسگی در ابتدا با شروع پیش یائسگی شروع میشه و در ابتدا شما پیش یائسگس زودرس رو تجربه می کنید. اما ممکن هست دوران پیش یائسگی کمی طولانی تر بشه و بطور کلی بستگی به سیستم بدن فرد داره

    • نوشین یزدان پناه says:

      سلام
      کلیه موارد برای چگونگی رفتار و تغذیه برای این دوران در مقاله مربوطه ذکر شده.
      اینکه شما استرس کمتری داشته باشید و همیشه یک رژیم غذایی مناسب برای این دوران رو دنبال کنید
      پیش یائسگی راحتتری را تجربه خواهید کرد و محصول سیموگنوس نیز میتواند به شما کمک شایانی کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *